5 trenduri gastronomice ale acestui secol

chef 2
Alina Aliman (www.dreamingof.net) știe tot despre mâncare, deși nu cred că a avut vreodată mai mult de 50 de kilograme la peste 1 metru 70. Dar, mai mult decât atât, știe unde și ce să mănânci ca să fii la modă și din acest punct de vedere… Alina, ai legătura! 
Gătitul a devenit cool, termenul de „stele Michelin” a intrat în vocabularul aproape curent și masa în sine nu mai e doar un moment al zilei în care te întâlnești cu familia ori prietenii, ci se transformă într-o adevărată experiență interesantă. Iar atunci când moda străzii influențează trendurile mai ceva ca ultimele prezentări haute-couture, și restaurantele bune se mută în parcuri, pe stradă, în magazine sau… în aer. Trendurile se schimbă și, în loc de gale luxoase la lumina lumânărilor, avem de-a face cu zeci de truck-uri cu mâncare, cu pop-up dinner-uri în hale industriale și degustări de… apă.
Street food
Simplu, însă delicios: așa ar fi definiția mesei pe care o iei în fața van-ului. Și nu contează dacă e vorba despre burgeri, înghețată, bagels umpluți, fructe de mare sau chiar… supe delicioase. Dacă nu vă vine să credeți că există atât de multe food-truck-uri și atât de variate, vă recomand o vizită în zona de food a oricărui festival mai mare. La Electric Castle, în Cluj, am văzut, cu uimire, peste 30 de van-uri cu mâncare ce varia de la burgeri, pizza, ciocolată, până la supe Ramen sau wrap-uri cu midii. Și da, cele mai multe dintre aceste van-uri nu aparțineau unui restaurant, ci erau destinate doar street food-ului. (Cele mai cunoscute în București sunt Burger Van, Sunday Bagels&Coffee, Proseccobar, Căruța cu cârnați din Centrul Vechi, Fishland Rompescaria, Container… și lista ar putea continua).
chef1
Pop-up dinners
După succesul mondial al conceptului Dîner en blanc (pornit în 1988, cu doar câteva persoane la Paris și transformat într-un eveniment-fenomen), o mulțime de companii au îmbrățișat rapid conceptul și au organizat, în locuri inedite (într-un cub suspendat pe clădiri importante din Paris sau Londra, într-un container în port sau într-o galerie de artă) cine delicioase la care măiestria bucătarilor a concurat serios cu decorațiunile alese special pentru acea seară. (În București există www.popupdinner.ro, un site pe care te poți înscrie pentru a participa la următoarea experiență gastronomică, într-un loc neștiut încă, cu un meniu surpriză.) 
 julie and julia 1
Experiențe senzoriale cu totul altfel
Și ne referim aici, desigur, la mese în restaurante subacvatice (la Burj Al Arab, într-un resort din Maldive sau într-un acvariu special amenajat pentru acest lucru, în China), la un mic dejun într-un întuneric beznă la subsolul unei cafenele, un brunch într-o cabină care survolează un oraș impresionant (așa cum am văzut în Singapore) sau la un prânz la câteva sute de metri deasupra solului (www.dinnerinthesky.ro este un concept care a ajuns în acest an și în România). Nu îți place să iei masa singur? În Japonia s-au inventat cafenelele anti-singurătate, unde animale enorme de pluș îți servesc drept companion. Ce-i drept, nu trebuie să le plătești și consumația…
Obsesia pentru mâncare sănătoasă, superfoods și diete
Plus tutoriale despre… practic orice. De la cum să fierbi un ou la cum desfaci o rodie fără să te murdărești sau cum faci un smoothie de pepene roșu fără măcar să îl tai… internetul este asaltat de filmulețe (cu milioane de vizualizări fiecare) care ne arată, practic, cum putem să ne facem munca în bucătărie mult mai ușoară. Adăugăm la asta obsesia pentru diete de tot felul, seminariile despre alimentație raw și echilibru în viață sau superfoods la modă (lista lor schimbându-se cu o viteză amețitoare, odată cu descoperirea unui nou fruct exotic încă negustat) și avem imginea completă a obsesiei pentru alimentație din ziua de astăzi.
Fashionable food&drinks
Karl Lagerfeld a uimit lumea modei (din nou) când a adus, anul trecut, în fața audienței spilcuite din Paris o prezentare de modă în… supermarket. Unul atât de fashionable, încât gurile rele spun că invitatele au încercat, care mai de care, să se strecoare afară cu obiecte de „decor” (o cutie de lapte Chanel sau un detergent No.5). Însă el n-a fost singurul. Prada a organizat, în urmă cu câțiva ani, o piață adevărată, iar anul acesta, la Fondazione Prada a fost inaugurat Bar Luce, un spațiu special de dining imaginat de  regizorul Wes Anderson. Companii ca Ralph Lauren, Armani sau Versace s-au lansat în lumea cafenelelor, devenind în scurt timp repere pe harta locurilor cool, în timp ce degustatul vinurilor s-a transformat, recent, în degustări de apă! Faimosul Colette din Paris găzduiește unul dintre cele mai mari și mai fresh aqua-baruri din lume, iar pe lista meseriilor a apărut, peste noapte, una noua, cea water sommelier. Ce spuneți? Ne vedem la un pahar de apă… de ghețar?
chanel-supermarket pfw14
 Foto: Chanel, Paris Fashion Week 2014