Detox de tehnologie

eat pray love outnow

Scriu din aeroport. Și mă suprind că, în loc să visez la tagliatelle cu busuioc, mă gândesc că îmi va lipsi în vacanță internetul (destul de performant) al rețelelor din România. Realizez brusc că, pierdută pe dealurile Umbriei sau Toscanei, voi avea parte, chiar fără să vreau, de un detox de tehnologie. Să fie oare bine? se întreabă Alina Aliman (www.dreamingof.net)…

Este adevărat că nu ne putem lipsi de telefoane, computere sau televizor, de rețele sociale sau internet; tehnologia face parte din viața noastră, înlocuiește hărțile, scrisorile, cărțile, doctorul, nutriționistul și chiar psihologul. (Studiile realizate de Science Daily arată chiar că o persoană petrece circa 10 ore, în medie, pe zi, lipit de ecranul telefonului, tabletei sau calculatorului, de cele mai multe ori fără legătură cu job-ul pe care îl desfășoară!) Însă, surpriză: „digital detoxing” este trendul care, potrivit observatorilor fenomenelor sociale, va influența major comportmentul tuturor în următorii doi ani. Mai exact, vom fi încurajați să lăsăm acasă telefoanele mobile atunci când mergem la cafea cu prietenii, ni se vor șterege e-mailurile din inbox atunci când suntem în vacanță și restaurantele vor oferi discounturi pentru cei care renunță pe timpul cinei la tehnologie.

Slow food, slow life în loc de life on fast-forward? Ei bine, da. Mai exact, o serie de restaurante din Statele Unite ale Americii au pus deja la intrare afișe prin care anunțau că acei consumatori dispuși să lase la garderobă telefonul mobil vor primi discounturi la nota de plată, cuprinse între 5 și 10% (în Los Angeles sau Vermont). Chiar și în România, în urmă cu câteva luni, o cafenea din Oradea, Moszkva, și-a anunțat clienții că nefolosirea tehnologiei în cafenea este „răsplătită” cu o cafea gratis. Nu toate inițiativele au fost primite cu aplauze. Însă curioșii sau cei obosiți și dornici de a savura doar salata sau cafeaua le-au testat.

Iar limitarea invaziei de pixeli în viața personală nu s-a oprit doar aici. În Londra există chiar străzi cu reședințe private unde și-au făcut apariția semne de „interzis vorbitul la telefonul mobil”, similare celor existente în teatre, săli de cinematograf sau concerte. Nici marile companii nu s-au lăsat mai prejos și, în frunte cu gigantul Google, au început să încurajeze socializarea și în afara rețelelor virtuale și tipul petrecut alături de familie și prieteni, într-un mediu „tech free”. Atfel, la Google angajații sunt încurajați să participe la cursurile „Search Inside Yourself„, pentru a stimula creativitatea și, în interiorul companiei, (vestită pentru mediul informal și creativ al office-urilor) au început să apară și mai multe spații lipsite de tehnologie, în care angajații se pot concentra asupra unor proiecte fără a fi deranjați și distrași de e-mailurile și notificările electronice repetate.

Un alt angajator mare, Daimler, a inițiat o procedură chiar și mai dură. Pentru a determina angajații să nu își ia acasă de lucru, pentru a fi mai eficienți și pentru a da acestora posibilitatea să nu fie concentrați asupra problemelor de la birou chiar și în vacanță, compania a implementat un program „out-of-office auto-delete” care șterge automat e-mailurile primite atunci când oamenii sunt în vacanță, pentru a nu-i încuraja să răspundă la mesaje în loc să se relaxeze.

Cum faci să-i determini însă pe copiii secolului XI să nu mai butoneze la telefon în vacanță? Iar pe mamele lor CEO să nu mai trimită răspunsuri la e-mailuri atunci când sunt la Spa? Destul de simplu: îi duci în vârful muntelui, într-un „digital detox bootcamp”, unde orice formă de tehnologie e interzisă (tabere extrem de populare în China, destinate adolescenților dependenți de tehnologie) sau… le tai semnalul. Un hotel Spa din Germania (Villa Stéphanie) a impus politica „digital detox”, ecranând practic semnalul telefoanelor mobile în interiorul hotelului, astfel încât oaspeții să se poată bucura de experiențele deosebite la Spa. Semnalul bruiat e menținut în spațiile comune, clienții având totuși posibilitatea să se reconecteze la semnal în camere (conform statisticilor, doar 4% dintre cei cazați aici o fac).

Ups! Tocmai am văzut (pe net) că acel castel din Umbria unde voi sta are niște camere absolut superbe, perfecte pentru un instantaneu pe Instagram. Doar că acolo nu există Instagram. Pentru că noțiunea de wi-fi nu e pe placul celor care își doresc un „dolce far niente”. Ne vedem online abia săptămâna viitoare!

Foto: outnow.ch